برای بهتر دیده شدن +1 را کلیک کنید شرکت مهپا مرکز تعمیر پرینتر و اسکنر اچ پی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
نویسندگان وبلاگ
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 146
کل بازدید : 2473180
کل یادداشتها ها : 274
خبر مایه


 

 


 

مرکز تعمیر چاپگر زمانیکه چاپگر( پرینتر ) شما درست چاپ نمی گیرد  چه کاری باید انجام دهید؟

ما به شما پیشنهاد می کنیم یک تماس با ما داشته باشید و از 25 سال تجربه ما استفاده نمائید

تلفن شرکت مهپا  : 88814355 - 09351014461

سایت شرکت مهپا : www.mahpa.com

آدرس : تهران - خیابان ایرانشهر جنوبی - روبروی دفتر پست - ساختمان 16 - طبقه سوم - واحد 6

شرکت مهپا مرکز تعمیر چاپگر آماده دادن مشاوره و رفع مشکلات پرینتر شما است

 

 


آموزش عیب یابی و تعمیر کامپیوتر قسمت اول
راهنمایی برای عیب یابی و تعمیر کامپیوتر

 

درمان ویندوز

بخیه زدن

مشکل:
ویندوز غیر عادی شده، بعضی وقت ها هیچ برنامه ای باز نمی شود، بعضی وقت ها هیچ برنامه ای بسته نمی شود، بعضی وقت ها هم برنامه ها اصلا کار نمی کنند.

راه حل سریع 1 :
به سایت روز آمد سازی ویندوز در نشانی windowsupdate.microsoft.com بروید و آخرین وصله پینه های ویندوز خود را دانلود کنید.
اگر بخواهید ویندوز اکس پی را طوری تنظیم کنید تا آپدیت ها را خودش بگیرد و نصب کند، با کلیک راست روی My computer و انتخاب گزینه properties ، به صفحه Automatic Updates رفته و گزینه Automatic(Recommended) را علامت بزنید. در ویندوز 2000 و Me ، این کار را از طریق کنترل پنل و آیکون Automatic انجام دهید. برای ویندوز 98 هم به سایت آپدیت ویندوز بروید و برنامه Critical Update Notification را دانلود و نصب کنید.
بیشتر وصله های ویندوز برای بستن حفره های امنیتی ویندوز تهیه شده اند. اما بعضی وصله ها هم برای حمایت از تکنولوژی های جدید، از قبیل Bluetooth ، Wi-Fi ، یا Directx عرضه می شوند.

راه حل سریع 2 :
ویندوز اکس پی یا 2000 خود را در حالتی بالا بیاورید که آخرین وضیعت سالم را داشته است. برای این منظور، هنگامی که کامپیوتر را روشن می کنید کلید F8 را چند بار بزنید تا منوی بوت ظاهر شود. در این منو گزینه Last know Good Configuration را انتخاب کرده و کلید Enter را بزنید. اگر این کار مشکل را حل نکرد. می توانید سیستم را به وضعیت قبل تر برگردانید، منتها این راه فقط در ویندوز اکس پی و Me کار می کند. از منوی استارت و گزینه Accessories ، منوی فرعی System Tools را باز و گزینه System Restem را کلیک کنید. در این برنامه با انتخاب گزینه Restore my computer tone earlier time دکمه Next را بزنید و تاریخی را انتخاب کنید. با زدن دکمه Next بقیه دستورات ویزارد را دنبال کنید.
درمان ویندوز
تجویز دارو

مشکل:
از وقتی سرویس پک 2 ویندوز اکس پی را نصب کرده اید، کامپیوترتان کند شده و خیلی برنامه ها رفتار عجیبی پیدا کرده اند.

راه حل سریع1 :
بیشتر وقت ها با آپدیت کردن درایورها مشکل حل می شود. از نشانی http://support.microsoft.comdefault.aspx/?kibd=884130 ، product=windowsxpsp2
فهرست برنامه هایی را که با سرویس پک 2 ویندوز اکس پی مشکل دارند مشاهده کنید.

راه حل سریع 2 :
سرویس پک 2 اصلاح بزرگی است، برای حذف سرویس پک 2 ، به سراغ Add Remove programs رفته و با انتخاب گزینه 2 Windows XP Service pack2 روی دکمه Remove کلیک کنید. ولی یادتان باشد که هر برنامه ای که بعد از سرویس پک 2 نصب کرده اید باید دوباره نصب شود.
چاپ بی درد سر
• ماشین خراب است

مشکل: هر چه روی print کلیک می کنید، هیچ اتفاقی نمی افتد. مثل این که پرینتر به خواب رفته. نگاه می کنید می بینید پرینتر روشه است و کابل هم درست وصل شده است.

عیب یابی سریع: با استفاده از برنامه عیب یابی خود پرینتر یک تست سریع انجام دهید. دستورالعمل این کار در دفترچه راهنمای کاربر آمده است. معمولا باید دکمه ای را روی خود پرینتر فشار بدهید و چند ثانیه نگه دارید. اگر نتیجه آزمایش مثبت بود،پس مشکل از خود پرینتر نیست، یک اتصال ایراد دارد یا نرم افزار مشکل دارد.

راه حل سریع 1 صف ( Queue ) چاپگر خود را خالی کنید. ممکن است یک دستور چاپ قفل شده مانع از اجرای بقیه دستورات چاپ شده باشد. در ویندوز اکس پی و 2000 ، از پنجره Control panel روی Printers and Faxes دوباره کلیک کنید تا پنجره چاپگرها و فکس ها باز شود. حالا روی آیکون پرینتر دوباره کلیک کنید تا پنجره صف دستورات چاپ ظاهر شود. از منوی printer گزینه Cancel All Documents را بزنید تا تمام دستورات لغو شوند. در ویندوز 98 و Me . کنترل پنل را باز و روی printers کلیک کنید. سپس purge print Documents زا بزنید.

راه حل سریع 2 : کابل پرینتر را جدا و دوباره با دقت متصل کنید. اگر چاپگرتان از نوع USB است و اولین وسیله ای باشد که از طریق USB به سیستم متصل کرده اید، ببینید در Device Manager خطایی نشان داده شده است یا خیر . در ویندوز اکس پی و 2000 ، با کلیک راست روی My Computer و انتخاب Properties ، به صفحه Hardware رفت و دکمه Device Manager را بزنید. در شاخه Universal serial Bus Controllers ببینید پیغام خطایی نوشته شده است یا خیر. اگر علامت سوال ، دایره زرد، یا ضربدر قرمز دیدید، پس مشکلی وجود دارد. روی اسم دستگاه کلیک کنید و از صفحه General ببینید پیغام خطا دقیقا چیست.
مشکل: خروجی چاپگر لیزری یک قسمت کمرنگ و یک قسمت پر رنگ است.

راه حل سریع:
این مشکل معمولا به خاطر این است که پودر یا ( همان تونر) جوهر چاپگر لیزری شما نزدیک به تمام شدن است و به نسبت مساوی داخل کارتریج پخش نمی شود. اول باید کارتریج را از داخل چاپگر بیرون بیاورید و با دو دست به صورت افقی نگه دارید. سپس دست های خود را طوری حرکت دهید که وقتی یکی را بالا می برید آن یکی پایین بیاید. با این کار، پودر جوهر داخل کارتریج جا به جا می شود. این کار را چهار پنج بار پشت سر هم انجام دهید. به این ترتیب، شاید بتوانید قبل از تمام شدن کامل جوهر، چند صفحه دیگر پرینت بگیرید.

اداره ای به نام آفیس

• کمک های اولیه
مشکل: گاهی اوقات به هیچ وجه نمی توانید فایلی را در Outlook, Excel, Word یا سایر برنامه های مایکروسافت آفیس باز کنید.

راه حل سریع 1 :
از منوی Help در برنامه آفیس، گزینه Detect and Repair را انتخاب کنید تا ابزار تشخیص و تعمیر اجرا شود. دقت کنید که گزینه Discard my customized setting and restore default settings علامت نخورده باشد، این برنامه سعی می کند درستش کند. قبل از شروع به کار بهتر است سی دی آفیس را دم دست داشته باشید.

راه حل سریع 2 :
اگر برنامه ای از آفیس بالا نمی آید. از Control Panel برنامه AddRemove Programs را اجرا کنید. با انتخاب آیتم Microsoft Office روی لینک Click here for support information کلیک کنید. سپس با کلیک روی دکمه Repair تمام برنامه های آفیس را از نو نصب کنید.
ذخیره فایل
مشکل: گاهی اوقات فایل Word شما باز نمی شود و اگر هم باز شود حاوی علائم و نوشته های عجیب و غریبی است.

راه حل سریع:
اگر Word 2002 یا Word 2003 دارید. از منوی File گزینه Open را کلیک کنید. و پس از انتخاب فایل مورد نظر خود، روی علامت پیکان روبه پایین در کنار کلمه Open کلیک کنید تا یک منوی فرعی باز شود. از این منو ،گزینه Open and Repair را انتخاب کنید. اگر از این راه به نتیجه نرسیدید، تمام محتوای فایل را Cut کنید به غیر از علامت انتهای پاراگراف درآخرین خط. سپس آن را در یک سند خالی Paste کنید. اگر این راه هم جواب نداد، در کادر محاوره، File->Open گزینه ( *.* ) Recover Text From Any File را لیست Files of type انتخاب کنید. سپس Open را بزنید. با این کار، فقط نوشته های سند شما بازیابی می شوند. اگر Word باز هم نتوانست سند شما را باز کند، از منوی Tools گزینه Options را انتخاب کرده و به صفحه General بروید. در این حالت، گزینه Confirm Conversion at open را علامت بزنید. OK کنید و دوباره روش Recover Text را به کار ببرید.

بوق های کامپیوتر

اگر در هنگام روشن کردن رایانه صدای بوقهای ممتد یا چند بوق منقطع را شنیدید، به آسانی از کنار آنها نگذرید؛ چون رایانه سعی دارد چیز مهمی به شما بگوید.

شنیدن تک بوقی کوتاه پیش از بوت شدن سامانه به معنای این است که همه چیز خوب است و مشکلی در قطعات سامانه وجود ندارد، اما شنیدن هر صدایی غیر از تک بوقی کوتاه (یعنی بوقهای ممتد و منقطع) بیانگر ایرادی اساسی در سامانه است. با توجه به استانداردهای متفاوتی که کارخانه های ساخت BIOS از آنها استفاده می کنند، نمی توان راهکار خاصی در مورد اینکه هر علامت به چه معناست به دست آورد و هر کدام از BIOSها منظور خاصی از به صدا در آوردن بوقهای متفاوت دارند که الزاماً با یکدیگر یکسان نیست.

برای نمونه، در بعضی از سامانه های Dell ، به صدا درآمدن تک بوق و سپس دو بوق پشت سر هم به معنای نبودن کارت گرافیک یا درست کار نکردن آن است. مثلاً ممکن است کارت درست جا نخورده باشد.

با مراجعه به دفترچه راهنمای مادربورد یا سایت اینترنتی کارخانه سازنده BIOS، می توانید در مورد الگوی چگونگی بوق زدن آن اطلاعات خوبی تهیه کنید. اگر نتوانستید از این منابع اطلاعات خوبی به دست آورید، می توانید به سایت ذکر شده در آن مراجعه کنید تا با انواع الگوی بوق زدن BIOS در نمونه های مختلف آشنا شوید.
LED های کامپیوتر

علاوه بر تمام اینها، در مادربوردهای جدید، چراغهایی ( LED ) پشت آنها قرار گرفته است که با نوع خاموش و روشن شدنشان پیامهای متفاوتی به کاربر می دهد. مثلا، مشاهده نور زرد اغلب خبر از وجود مشکل دارد. برای آگاهی از جزئیات بیشتر، حتماً به سایت کارخانه سازنده مادربورد مراجعه کنید. شاید وجود مشکلی سخت افزاری در فرایند بوت شدن سامانه خللی ایجاد کرده باشد.
قطعات کامپیوتر

اگر بتازگی قطعه جدیدی مثل ماجول حافظه به کیس اضافه کرده اید، ممکن است آن را بدرستی در اسلات خود جا نزده باشید.

ممکن است برخورد دست با قطعه ای دیگر یا سایر کارتها و سیم سبب قطع شدن اتصالات شده باشد.

حتی ممکن است قطعه جدید خراب باشد یا با سامانه شما سازگاری نداشته باشد.

با خاموش کردن رایانه و آزاد کردن تمام اتصالات پشت کیس، کار را شروع کنید. کیس را روی زمین بخوابانید و سپس در آن را باز کنید. اتصالات تمام کابلها را بررسی کنید تا درست برقرار باشد. همچنین، از جا خوردن درست کارتها و ماجول های حافظه در اسلات های خود اطمینان حاصل کنید. اگر هر کدام از آنها را فشار می دهید، ولی از جای خود حرکت نمی کند و با این حال به نظر می رسد که درست در جای خود قرار نگرفته است، بهتر است کارت یاDIMM را کاملاً از جای خود خارج کنید و دوباره آن را سر جای خود قرار دهید. بعد از آن، در کیس را ببندید و کابلهای پشت آن را وصل کنید و آن را روشن کنید. اگر RAMهای خوبی نداشته باشید، حتی در صورت جا خوردن درست آنها در اسلات مربوط، باز هم ممکن است آنها برای سامانه دردسر درست کنند.
ساخت CD بوت

می توانید با استفاده از برنامه رایگان Memtest ، با ساخت سی دی مناسب بوت، به آزمایش و بررسی علت خرابی آنها بپردازید. این برنامه می تواند با اجرای آزمایشهایی در جزئیات امر حتی برخی از مشکلاتی را تشخیص دهد که BIOS در هنگام بررسی حافظه از آنها می گذرد.
در موارد کمیاب و نادری هم ممکن است قطعات با قطعه جدید سازگاری نداشته باشند و نتوانند خود را با هم تطبیق دهند و در بوت شدن درست سامانه خلل ایجاد کنند. البته این اتفاق بیشتر در مورد پی سی های قدیمی رخ می دهد که در هنگام هر ارتقا و بروزرسانی ایجاد چنین مشکلاتی در آنها متصور است. برای بررسی این گونه اتفاقات، می توانید قطعه جدید را از جای خود خارج کنید و قطعه قدیمی را سر جای خود بگذارید. اگر پی سی بدرستی و بدون مشکل بوت شد، حتماً با قطعه جدید مشکل دارید. برای دریافت قطعه جایگزین یا قطعات الحاقی، می توانید با فروشنده قطعه تماس حاصل کنید.

کار نکردن مانیتور کامپیوتر

گاهی بدون هیچ مشکلی رایانه بوت می شود، ویندوز هم بالا می آید، اما هیچ تصویری در نمایشگر دیده نمی شود، این مورد ممکن است علامت خرابی کارت گرافیک یا نمایشگر باشد.
ابتدا کابل برق و کابل تصویر پشت نمایشگر را بررسی کنید. ببینید پین های سوکت سر کابلها شکسته نشده باشد. اگر همه چیز عادی بود، می توانید با متصل کردن نمایشگر به پی سی دیگری آن را آزمایش کنید. اگر نمایشگر سالم بود، بهتر است نمایشگر دیگری را به پی سی معیوب متصل کنید. اگر همچنان تصویری مشاهده نمی کنید، حتماً یا اتصالات شل است یا کارت گرافیک خراب شده است. بنابر این، رایانه را خاموش کنید و در کیس را باز کنید و ببینید کارت درست در اسلات خود جا خورده است یا خیر؟ اگر کارت گرافیک on-board است، به فکر تهیه یک کارت گرافیک باشید!

رفع عیب از سخت افزار کامپیوتر

آنچه در این آموزش می خوانید، یک راهنمای جامع برای عیب زدایی از کامپیوترتان نیست اما می تواند شما را به سمت یافتن مشکل کامپیوتر راهنمایی کند.

اگر بعد از فشردن دکمه power، کامپیوتر روشن نشد

بررسی کنید آیا سیم برق متصل است؟ آیا سر دیگر سیم برق متصل شده است؟ سوییچی که در پشت کامپیوترتان وجود دارد چک کنید. از اتصال صحیح منبع تغذیه به مادربرد اطمینان حاصل کنید. کابل برق فلاپی را چک کنید. اگر هیچ یک از این کارها نتیجه نداد در مرحله بعد هر چیزی را که به مادربرد متصل است به غیر از کابل برق، سیم دکمه power، کارت گرافیک، حافظه RAM و CPU را جدا کنید. اگر باز هم سیستم بالا نمی آید یک یا دو قطعه از سیستم شما معیوب است. در این مورد به احتمال زیاد مادربرد یا منبع تغذیه Case شما اشکال دارد.

اگر سیستم روشن می شود ولی بوق نمی زند یا بالا نمی آید

ابتدا همه اتصالات را چک کنید و دوباره امتحان کنید. در صورتی که این عمل مؤثر نبود، بهترین کار این است که مانند بالا همه چیز را به غیر از سیم دکمه power، کارت گرافیک، حافظه RAM و CPU را از مادربرد جدا کرده و دوباره امتحان کنید.

اگر کامپیوتر به خوبی شروع به کار کرد کامپیوتر را خاموش کنید و هر بار یک قطعه را متصل کرده و سپس کامپیوتر را روشن کنید تا جایی که مشکل را پیدا کنید ولی اگر کامپیوتر اصلا‎‎ً روشن نشد احتمالاً یک یا چند قطعه معیوب دارید(CPU ،RAM، مادربرد و منبع تغذیه).

کامپیوتر روشن می شود و متناوبا‎ً بوق می زند، بالا می آید

ببینید آیا حافظه RAM شما بدرستی نصب شده است اگر لازم است آن را بیرون آورید و دوباره جا بزنید.

سیستم روشن می شود یک سری بوقهای سریع می زند، بالا نمی آید

ببینید آیا کارت گرافیک به درستی روی اسلات AGP نشسته است یا خیر.اگر مقدار کمی از کارت گرافیک خارج از اسلات AGP باشد سیستم بالا نمی آید.

چند مشکل دیگر هم وجود دارد که بوسیله این بوقها شناسایی می شود اما دو مورد بالا معمول ترین موارد هستند.

اگر سیستم بالا می آید ولی مشکلاتی را مشاهده می کنید در این جا دو مشکل عمده ذکر می شود. کامپیوتر شما در هنگام نصب سیستم عامل بارها از حرکت باز می ایستد علت آن می تواند گرمای CPU باشد بخصوص CPU های شرکت AMD یا CPU های قدیمی تر شرکت INTEL. چک کنید آیا فن CPUبخوبی عمل می کند و چک کنید آیا هیت سینک (قطعه آلومینیومی که روی CPU نصب شده و معمولاً رنگ سیاه دارد) بخوبی نصب شده است و با سطح CPU کاملاً موازی است. مطمئن شوید از هیت سینکی استفاده می کنید که ساخت سازنده CPU شماست. هیت سینک اگر درست نصب شود بیش از آنچه نیاز است خنک کاری انجام می دهد.

مشکلات زیادی در سیستم عامل همراه با صفحات آبی که ظاهر می شود دارید

خطاهایی که در هنگام کپی کردن فایل های Set up بوجود می آیند بخصوص در ویندوز 2000 و XP، به احتمال زیاد نشانه وجود مشکل در حافظه RAM شماست. این امکان هم وجود دارد که مشکل از هارد دیسک شما باشد اگر خطاها همراه با صفحات آبی است که در آنها Page Fault دیده می شود یقیناً مشکل از حافظه RAM شماست.
علل خرابی سیستم ناشی از منبع تغذیه

در صورت بروز مشکلات زیر می توانید به منبع تغذیه خود شک کنید:

1- افزایش زمان ضبط دیسک های نوری توسط درایور نوری که یکی از مهمترین دلایل کاهش ولتاژ توسط پاور است.

2- افزایش دمای بیش از حد پردازنده که یکی از نشانه های عدم تامین توان مناسب برای فعالیت پردازنده است.

3- مشکل در تشخیص اجزا و قطعات توسط مادربرد مانند هارد دیسک، درایور نوری و قطعات دیگر که به علت عدم تامین انرژی کافی برای مادربرد و اختلال در کار پل جنوبی (South Bridge) به وجود می آید. (پل جنوبی یا South Bridge چیپ ستی در مادربرد است که وظیفه ی کنترل قطعاتی مانند درایو نوری، هارد دیسک و فلاپی را بر عهده دارد، همچنین این چیپ ست کنترل شکاف های PCI ، SA موجود روی مادربرد را نیز در اختیار دارد.)

4- هنگ مکرر سیستم و کاهش کارایی.
روش پاک کردن و تمیز نمودن داخل کامپیوتر

زمانی که نیاز دارید تا کامپیوتر را تمیز کنید بستگی به محیطی دارد که کامپیوتر در آن کار میکند مثلا کامپیوترهایی که در اماکن عمومی کار میکنند باید هر ماه تمیز شوند. اما کامپیوترهایی که در منزل مورد مصرف قرار میگیرد شاید در یک فاصله زمانی 6 ماهه نیاز به تمیزکاری داشته باشند. اگر هنگام کار با کامپیوتر سیگار میکشید یا محیط کار کامپیوتر، پرگرد و خاک است باید هر دو ماه یکبار آنرا تمیز کنید. اما بطور معمول توصیه میکنم تا هر 6 ماه یکبار کار تمیزکاری داخل کامپیوتر انجام شود.

هنگام تمیزکاری داخل کامپیوتر شدیدا توصیه میکنم که از جاروبرقی برای تمیزکردن قطعات داخلی کامپیوتر استفاده نکنید چون جاروبرقی تولیذ الکتریسیته ساکن میکند که برای قطعات الکترونیکی داخل کامپیوتر فوق العاده خطرناک است و احتمال خرابی کامپیوتر را بشدت بالا میبرد. جاروهای باطری دار کوچکی مخصوص تمیزکردن داخل کامپیوتر وجود دارد که در صورت نیاز میتوانید از آنها استفاده کنید. توصیه من بهره گیری از اسپری هوای فشرده است که میتوانید از فروشگاههای قطعات الکترونیکی تهیه کنید. اما قسمت بیرونی بدنه کامپیوتر میتواند بوسیله جاروبرقی تمیز شود.
یادتان باشد که هیچوقت مایع تمیز کننده را مستقیما به قطعات داخلی اسپری نکنید و اگر لازم است که از مایع استفاده کنید ابتدا آنرا روی پارچه بریزید و پارچه را روی آن بخش بکشید.
هنگام تمیز کردن کامپیوتر باید حتما دستگاه را خاموش کرده و کابل برق را از پریز جدا کنید.
هیچوقت داخل کامپیوتر را با آب، خیس نکنید.
برای تمیز کردن کامپیوتر نیاز به پارچه، آب، الکل سفید، مایع ظرفشویی، جاروی برقی برای تمیزکردن بیرون کامپیوتر، گوش پاک کن، اسفنج، قلم مو، جارو باطری دار مخصوص و البته دستبند ضد الکتریسته ساکن دارید.

در اولین قدم کامپیوتر را خاموش کرده و آنرا از برق بیرون بکشید.

ابتدا قسمت بیرونی بدنه کامپیوتر را با جاروبرقی تمیز کنید و تمام درزها و منافذ عبوری هوا را تمیز کنید. سپس میتوانید قسمت بیرونی بدنه کامپیوتر را با پارچه آغشته به آب و کمی مایع ظرفشویی تمیز کنید. مطمئن شوید که تمام درزها و راههای عبوری هوا از مو و گرد و غبار تمیز شود.

حال بدنه کامپیوتر را باز کنید
تا قسمتهای داخلی کامپیوتر در رویت قرار گیرد. به CPU نگاه کنید. توجه کنید که غبار میتواند در ورای پنکه و لابلای رادیاتور سی-پی-یو خود را پنهان کند. ممکن است بدنتان حاوی الکتریسیته ساکن باشد. توصیه میکنم تا از یک عدد دستبند ضدالکتریسیته استفاده کنید. آنرا به مچ دستتان ببندید و سر دیگر آنرا به جایی وصل کنید که الکتریسیته را به زمین تخلیه کند مانند لوله آب، بدنه میز فلزی،... این دستبند را میتوانید از مغازه های فروش قطعات الکتیونیکی تهیه کنید. حال میتوانید قلم مو را برداشته و به آرامی و با دقت حواشی CPU را تمیز کنید تا خاک و گرد و غبار از لابلای رادیاتور و پنکه خارج شود.

به روی مادر برد نگاه کنید و هرجا گرد و غبار دیدید آنرا با قلم مو بزدایید.
حین این کار بسیار مراقب باشید تا قطعات کوچک مخصوصا جامپرها را جابجا نکنید.

بعد از آن میتوانید از اسپری هوا استفاده کنید تا گردوغبار تمیز شود.
هنگام استفاده از اسپری مراقب باشید که آنرا سرپا نگهدارید و هنگام مصرف کج نکنید که ممکن است مایع از آن خارج شود و روی قطعات بپاشد. بدین ترتیب خطر خرابی قطعات افزایش مییباد. جهت اسپری کردن را طوری تنظیم کنید که هوا بتواند گردوغبار را بسمت بیرون بدنه کامپیوتر فوت کند.

نهایتا جاروی کوچک باطری دار مخصوص تمیزکاری کامپیوتر را مصرف کنید تا گردهای باقیمانده را بمکد.
مجددا توصیه اکید میکنم که هرگز از جاروی برقی معمولی برای تمیز کردن داخل بدنه کامپیوتر استفاده نکنید زیرا این نوع جاروبرقیها تولید الکتریسیته ساکن میکند که خطر خرابی قطعات داخل کامپیوتر را بشدت افزایش میدهد.

حال زمان مناسبی است تا پنکه ها و فن های داخل بدنه را نیز تمیز کنید.
هنگام جاروکردن داخل بدنه کامپیوتر هم بسیار مراقب باشید که قطعات کوچک روی ماردبرد مانند جامپرها جابجا نشوند.
توجه به پاورسوپلای یا همان منبع تغذیه نیز اهمیت بسیاری دارد. پنکه آنرا با صبر و حوصله تمیز کنید و سعی کنید خاک را از پره های پنکه آن تمیز نمایید.

برای تمیز کردن داخل CD-Drive
توصیه میکنم از ابزار مخصوص این کار استفاده کنید که در مغازه های کامپیوتری بفروش میرسد. کیتهای مخصوص تمیزکردن CD-DRIVE را تهیه و مصرف کنید. اگر تجربه بیشتری با کامپیوتر و امور فنی آن دارید میتوانید این درایو را باز کرده و با گوش پاک کن آغشته به الکل سفید داخل آنرا تمیز کنید اما برای افراد کم تجربه این عمل به هیچ عنوان توصیه نمیشود.

برای تمیز کردن CD میتوانید از پارچه نرم آغشته به آب استفاده کنید و سطح زیر آنرا بصورت دورانی از مرکز بسمت خارج تمیز کنید. اگر آلودگی بخصوصی در سی دی دیده میشود که با آب تمیز نمیشود میتوانید برای آن قسمت از کمی الکل سفید استفاده کند.

برای تمیز کردن درایو فلاپی
نیز میتوانید از کیتهای آماده اینکار استفاده کنید که در مغازه های فروش وسایل کامپیوتری عرضه میشود. در این مرحله نیز اگر تجربه کار فنی با کامپیوتر دارید میتوانید درایو را باز کرده و با گوش پاک کن آغشته به الکل هدهای خواندن/نوشتن و بازوهای درایو را به دقت و آرام تمیز کنید. هنگام تمیز کردن هدها یادتان باشد که آنها را از جای خود بیرون نبرید که اگر قفل کند دیگر کار نخواهد کرد. برای افراد کم تجربه در کارهای فنی کامپیوتر بازکردن درایو را به هیچ عنوان توصیه نمیکنم.

هارددیسک
عملا تمیزکردن فیزیکی ندارد زیرا تکنولوژی آن بسیار بالاست و نباید آنرا باز کرد. تمیز کردن آن در واقع عمل دیفراگ است که از طریق برنامه انجام میشود.

تمیز کردن صفحه کلید
من دیدم که خانم نازیلا در همین سایت میکرورایانه در مورد صفحه کلید مقاله نوشته و کثیف بودن آن را توضیح داده است . یکی از این راه‌ها تمیز کردن صفحه کلید با دستمال آغشته به الکل است. راه دیگر، تمیز کردن صفحه کلید با دستگاه فشار هواست.

برای تمیز کردن شیشه مانیتور
میتوانید از تمیزکننده شیشه معمولی که در خانه استفاده میکنید کمک بگیرید. فقط باید مطمئن شوید که مانیتور حتما خاموش باشد و آنرا از برق بکشید. این مایع تمیزکننده را ابتدا به یک پارچه بدون پرز اسپری کنید و پارچه را بروی شیشه بکشید. با جاروبرقی تمام راههای عبوری هوا را بخوبی تمیز کنید. توصیه اکید میکنم از قرار دادن هر نوع کاغذ و کتاب برروی مانیتور مخصوصا بخشهای تهویه مانیتور هنگام کار بشدت اجتناب کنید که نه تنها میتواند باعث خرابی مانیتور شود بلکه احتمال آتش گرفتن آنرا افزایش میدهد. بدنه مانیتور را میتوانید با پارچه آغشته به آب و مایع ظرفشویی بخوبی تمیز کنید.

اما اگر مانیتورتان LCD است روش کار اندکی فرق میکند. این مانیتورها از شیشه ساخته نشده اند لذا هیچوقت هیچ مایعی را مستقیما بروی آن اسپری نکنید و از دستمال کاغذی از هر نوع برای تمیز کردن آن استفاده نکنید که باعث خش افتادن بروی صفحه آن میشود. اگر میخواهید صفحه مانیتور LCD را تمیز کنید پیشنهاد میکنم از یک پارچه کتان نرم خشک استفاده کنید. اگر صفحه مانیتور بخوبی تمیز نشد میتوانید کمی الکل به پارچه بزنید و صفحه مانیتور را با آن تمیز کنید.
نگهداری صحیح از هارد دیسک کامپیوتر

تصویر خود را در یک روز بهاری بر روی چـرخ و فلکی که می‌چرخد، تجسم کنید. گرمای آفتاب به چهره شما می‌تابد و از نسیم باد ملایم که بـا چـرخش چرخ و فلک بر چهره‌تان می‌وزد لذت می‌برید. چه چیزی از آن آرامش بخش‌تر است؟ این شبیه آن چیزی اسـت که در هارددرایو اتفاق می‌افتد. البته در آن نور خورشید وجود ندارد؛ ضمن اینکه درایو پر سر و صداتر است.
البته، هر بار که چرخ و فلک می‌چرخد داده‌های شمابه خطر نمی‌افتند.

در یـک هارددرایـو، هـدهای بـازوهای مـتـحرک، شـارژهای مـغناطیسی را به بخش‌های دیسـک‌های در حـال چرخش انتقال می‌دهند. در اصل این بخش‌های شارژ شده، فایل‌هایی هستند که در کامپیوتر خود ایجاد می‌کنید و وقتی که چرخ و فلک شما در یک فضای دوار با فراغت خاطر می‌چرخد، دیسک‌هایی که اطلاعات شما را ذخیره می‌کنند، با سرعت حدود 15000 دور در دقیقه می‌چرخند. وقتی متوجه می‌شوید که ذرات ریز گرد و غبار درون درایو می‌توانند آن را خراب کنند، تعجب آور است که با این قطعه حیاتی کامپیوتر مشکل زیادی نداریم. در اینجا چندین روش برای سالم نگهداشتن هارددرایو توصیه می‌شود.

هـارددرایوها نـسـبت به درجـه حـرارت درون کـیس بـسیار حساسند. تـمیز کردن درون کیـس یـقیناً هارددرایو را خـنک نگاه خواهد داشت. برای این کار شما باید یکی از پانل‌های پهلوی کیس را باز کرده و بیرون آورید و گرد و خاک را با یک پارچه خشک پاک کنید. در اغلب کیس‌ها تعدادی پیچ در قسمت پشت کیس وجود دارد. این پیچ‌ها ر ا باز کنید تا به راحتی صفحه پهلویی کیس را بیرون آورید.
قبل از ایـنکه شـروع به پاک کـردن گـرد و غـبار روی قطعات کامپیوتر خود کنید، یک قطعه فلزی را لمس کنید تا از الکتریسیته ساکن در امان بمانید. این کار راحت‌تر از آن است که هارددرایو یا مادربرد کامپیوتر شما بسوزد و ناچار به تعویض آنها شوید. پس از اینکه این کار را انجام دادید، به آرامی با پارچه‌ای خشک، گرد و غبار روی هارددرایو خود را پاک کنید.

هـمچنین هـارددرایوهای بیـرونی (external) نیـاز به مـقداری مراقبت ویژه دارند. اگر شما از این نوع هارددرایوها استفاده می‌کنید، نسبت به فضای مورد نیاز آن جهت انجام کار یقین حاصل کنید.
این درایوها هم مانند درایوهای داخلی بیش از اندازه داغ می‌شوند به ویژه وقتی که کتاب‌هایتان را در اطراف این درایوهای بیرونی بچینید و یا کاغذ یا موارد دیگری از این قبیل را در پیرامون آنها قرار دهید.
برای اینکه یک درایو بیرونی سرد شود، بایستی هوا به خوبی در آن جریان داشته باشد و در صورتی که شما فضای اطراف درایو را محصور کنید، این کار صورت نخواهد گرفت. همچنین هارددرایو بیرونی خود را با استفاده از اسپری هوای فشرده پاک کنید تا گرد و غباری که بر روی آن نشسته است و سبب افزایش درجه حرارت آن می‌شود را پاک کنید.
? Disk Cleanup وDefragmenter

هنگامی که از هارددرایو خود مراقبت می‌کنید تا آن را نگهداری کنید، نسبت به تمیز بودن درون کیس یقین حاصل کنید.
برنـامه‌های اصـلی که مـی‌توانید آنها را اجـرا کنید،‌ عبارتند از Disk Cleanup و Disk

Defragmenter.
برنامه Disk Cleanup این امکان را به وجود می‌آورد تا فایل‌هایی را که نیاز ندارید، مانند دایرکتوری‌های فایل‌های موقت، و فایل‌های حذف شده موجود در Recycle Bin و فایل‌های برنامه‌هایی که از اینترنت دریافت کرده‌اید و به آنها نیاز ندارید را حذف کنید. حذف این فایل‌ها یک روش آسان برای آزادسازی مقداری از فضای با ارزش هارددرایو است.

برای اجرای برنامه Disk Cleanup روی Start و سـپس System Tools، Accessories، Programs و ســرانـجام Disk Cleanup کلیک کنید. پس از اینکه این برنامه هارددرایو را اسکن می‌کند، یک کادر محاوره‌ای، لیست محل‌هایی که سیستم تشخیص می‌دهد دارای فایل‌های غیر ضروری هستند را نشان می‌دهد. کادر کنار هر محلی را که مایلید حذف شود، علامت‌دار کنید.
می‌توانید مقدار فضای ایجاد شده را از طریق بخش Amount of Disk Space You Gain روی هارددرایو در وسط کادر محاوره‌ای Disk Cleanup بررسی کنید. سرانجام روی OK و سپس Yes کلیک کنید تا برنامه Disk Cleanup کار خود را انجام دهد.
پس ازاینکه برنامه Disk Cleanup را اجرا کردید، وقت آن است که Disk Defragmenter را اجرا کنید. هنگامی که فایل‌ها را حذف می‌کنید، در واقع فواصلی میان بیت‌های اطلاعاتی روی دیسک‌ها ایجاد می‌کـنید. به جای اینکه داده‌های یک فایل مجاور یکدیگر ذخیره شوند، در سـطح درایو به صورت پراکنده قرار می‌گیرند که این پراکندگی اطلاعات روی هارددرایو، امکان بازیافت اطلاعات را برای شما دشـوار می‌کند.

Disk Defragmenter این فواصل ذخیره‌سازی را از بین برده و تا جایی که ممکن است، فایل‌ها را در یک بخش قرار می‌دهد. این کار سـبب می‌شود تا هـدهای خواندن/نـوشـتن هـارددرایو بـرای به دسـت آوردن اطلاعات در پیرامون خود نگردند.
بـرای اجـرای Disk Defragmenter، روی Start و ســپـس System Tools ،Accessories ،Programs و ســـرانـجـام Disk Defragmenter کلیک کنید. وقتی که درایو شما به کار یکپارچه‌سازی خاتمه داد، روی دکمه View Report کلیک کنید تا ویژگی‌هایی مـاننـد کل تـعداد فـایل‌های هارددرایو و متوسط اندازه فایل‌ها و متوسط یکپارچه‌سازی هر فایل را ببینید.
به این نکته توجه کنید که برنامه‌های یکپارچه‌سازی دیگری نیز برای ویندوز وجود دارد که توسط سایر شرکت‌ها ایجاد شده‌اند. این ابزارهای تـجاری، قوی‌تر، پیشرفته‌تر و سریع‌تر از برنامه کمکی ویندوز عمل می‌کنند.
? برنامه‌های عیب‌یابی

در صورتی که گزارش یکپارچه‌سازی شما فایل‌هایی را نشان دهد که نمی‌توان آنها را یکپارچه‌سازی کرد، این بدان مفهوم است که هارددرایو شما دارای سکتورهای معیوب است (همچنین ممکن است بدین مفهوم باشد که فایل‌ها در زمان یکپارچه‌سازی در حال اجرا بوده‌اند. بنابراین دقت داشته باشید که تمام برنامه‌های خود را به هنگام اجرای Disk Defragmenter ببندید. در واقع برخی از کاربـرها وارد حالت Safe Mode می‌شوند و سپس برنامه‌های یکپارچه‌ساز را فعال می‌کنند.) برای درک بهتر آنچه که در هارددرایو شما رخ می‌دهد، برخی از نرم‌افزارهای عیب‌یابی را دریافت کنید.
این برنامه‌ها معمولاً در بخش پشتیبانی وب‌سایت سازنده هارددرایو موجود هستند. فـرضاً برای دریافت برنامه عـیـب‌یابی مـخصوص هـارددرایو Maxtor 6Y080M0 بـه وب‌سـایت شـرکت Maxtor رجـوع کرده و سـپـس در بـخش Hard 6Y080M0،Drive Models را پـیدا کنید. با انـجام این کار به صفـحه وب مربوطه هدایت می‌شـوید.
از آنجا به منوی کـشـویی Diagnostic وارد شـویـد و بـرنـامه PowerMax را انتخاب کرده و سپس آن را دریافت کنید.
هارددرایـوها قـطـعات حساسی هـستند اما اگـر از آنـها به دقت مـراقبت کـنید، عمـر درازی خـواهند داشـت. گام‌های سـاده مثل مواردی که ما در این مقاله به آنها اشاره کردیم، می‌توانند سبب آسایش شما شوند و دیگر لازم نیست نگران سوختن هارددرایو خود باشید.

خرابی فن های کیس کامپیوتر

همچنین بهترین وقت برای بررسی فن‌های کیس همین موقع است و شما باید نسبت به عملکرد صحیح فن‌های درون کیس یقین حاصل کنید. این فن‌ها باید به درستی کار کنند تا جریان هوای گرم درون کیس را به بیرون انتقال داده و آن را خنک کنند. وقتی کیس را تمیز کردید، کابل‌های فن را پاک کرده و آن را به پریز برق بزنید، سپس کامپیوتر را در حالی که صفحات جانبی کیس را نبسته‌اید، روشن کنید. به صدای فن گوش کرده و به آن نگاه کنید تا یقین حاصل کنید که به آرامی و نرمی کار می‌کند.
عیب یابی کارت صدا

در تاپیک آموزش سخت افزار در تالار سخت افزار و الکترونیک این مطلب را نوشتم در اینجا هم می نویسم تا بحث تکمیل شود:

- اگر پس از نصب یک کارت صدای جدید در بعضی برنامه ها دچار مشکل صدا شوید، باید تنظیم های برنامه ها را از نو تعیین کنید. لازم است بعضی برنامه ها را دوباره نصب نمود تا با کارت جدید کار کند.

- اگر در بعضی برنامه ها صدا وجود دارد ولی هماهنگ با اعمال روی صفحه نیست لازم است برنامه های دیگر را ببندید تا برنامه در حال اجرا بتواند بر همه منابع دسترسی پیدا کند.

- گاهی اوقات صدای خش خش و یا وزوز از بلندگو پخش می شود دلیل آن مزاحمت کارت های جانبی دیگر می باشد. در این صورت لازم است جای شکاف کارت صوتی را عوض کرد. اگر باز هم اشکال رفع نشد باید کابل های برق نزدیک به کارت صوتی را از آن دور کرد.

- اگر صدایی از بلندگوهای رایانه به گوش نمی رسد اعمال زیر را انجام دهید:
* محل اتصال بلندگو به منبع تغذیه چک کنید.
* پیچ تنظیم بلندی صدا را تنظیم نمایید.
* سیم اتصال بلندگو به کارت را چک کنید.
* صدا را در برنامه های نصاب بررسی نمایید.
* برنامه راه انداز کارت صوتی را دوباره نصب کنید.

ادامه دارد


+ کلیه مطالب این کانال ار کانالهای دیگر جمع آوری شده است و هدف استفاده مطالب بصورت یکجا برای شما عزیزان می باشد 90 فایل فارسی آموزش زبان نصرت https://t.me/amozesh_zaban_english_usa/6630 پست اول کانال: https://t.me/amozesh_zaban_english_usa/1




+ " هیچگاه " فراموش نکنیم کههیچکس بر دیگری برتری ندارد ،مــــــــگر به " فهم وشعور " ..مــــــــگر به " درک و ادب " ... آدمی فقط در یک صورت حق دارد به دیگران از بالا نگاه کند، و آن هنگامی است که بخواهد دست کسی را که بر زمین افتاده بگیرد و او را بلند کند! و این قـــــــدرت تو نیست ؛این " انسانیت" است...


+ آموزش نصب درایور بصورت دستی : ابتدا وارد منوی استارت شده, سپس برروی MyComputer ( در ویندوز 7 عبارت Computer ) کلیک راست کنید و گزینه Manage را انتخاب کنید, در پنجره باز شده برروی Device Manager کلیک کنید و در پنجره باز شده روی نام قطعه مورد نظر خود کلیک راست کرده و روی گزینه Update… کلیک کنید و در پنجره باز شده روی گزینه Browse My Computer …. کلیک کنید در پنجره باز شده روی گزینه Browse کلیک کنید


+ فکر میکنید شرح لازم دارد ؟




+ عذرخواهی سامسونگ به خاطر انتشار بدون مجوز یک عکس سامسونگ، با انتشار عکسی تبلیغاتی، بدون توجه به حق مالکیت معنوی اثر (Copyright) خود را در شرایط ناخوشایندی قرار داده است. این مسأله به خاطر عدم توجه به قانون کپی‌رایت سامسونگ را خجالت زده نکرده است؛ بلکه عکس منتشر شده، با یک دوربین نیکون گرفته شده است. به گزارش سافت‌گذر به نقل از زومیت؛ سروصدای این عکس زمانی بلند شد که دنی سانتوس دوم




+ HTC تبلت‌های R7 و R12 را با ویندوز RT، در سه ماهه سوم امسال رونمایی می‌کند تقریباً اواخر سال میلادی گذشته بود (مهرماه 91) که شنیده‌ها حکایت از تمرکز HTC برای تولید تبلت‌های ویندوزی 7 و 12 داشتند. یک ماه و نیم پیش نیز منبع دیگری، این شنیده‌ها را تأیید کرد و در حال حاضر ما جزئیات بیشتری از این تبلت‌ها را در اختیار داریم. البته به یاد داشته باشید که اطلاعات جدید فقط از سوی یک منبع به دست ما رسیده




+ مایکروسافت دوباره رقیب اپل می‌شود این روزها جنگ رقابتی در بازار دستگاه‌های دیجیتال هوشمند و به خصوص تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند شکل جدی‌تری به خودش گرفته است و به این ترتیب شرکت‌های تولید کننده را درگیر کرده است. در حالی که در سال‌های اخیر دو شرکت اپل و سامسونگ در بازار این محصولات به عنوان رقبای سرسخت یکدیگر شناخته می‌شوند،




+ زیبایی های جهان به روایت تصویر




+ + زیبایی های جهان به روایت تصویر




+ زیبایی های جهان به روایت تصویر








طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ            
           



مرکز تعمیر چاپگر و اسکنر و راهنمای دانلود درایور و برنامه

داغ کن - کلوب دات کام