مرکز خدمات ماشین های اداری مهپا
زمانیکه چاپگر( پرینتر ) شما درست چاپ نمی گیرد چه کاری باید انجام دهید
ما به شما پیشنهاد می کنیم یک تماس با ما داشته باشید و از 25 سال تجربه ما استفاده نمائید
تلفن شرکت مهپا : 88814355 - 09351014461
کلیک برای ورود به سایت شرکت مهپا : www.mahpa.com
آدرس : تهران - خیابان ایرانشهر جنوبی - روبروی دفتر پست - ساختمان 16 - طبقه سوم - واحد 6
شرکت مهپا مرکز تعمیر چاپگر آماده دادن مشاوره و رفع مشکلات پرینتر شما است
.برای دیدن و استفاده از اطلاعات فنی پرینتر اینجا کلیک کنید
برای دیدن و استفاده از اطلاعات فنی اسکنر اینجا کلیک کنید
قبل از استفاده ، راهنمای سایت را مطالعه کنید
مدیریت رنگها در دوربین دیجیتال و چاپ قسمت دوم
تبدیل فضاهای رنگی
همانگونه که در بحث فضای رنگی گفتیم، تجسم فضاهای رنگی متفاوت به صورت اجسام 3 بعدی در داخل فضای رنگی چشم انسان ، می تواند راهی باشد برای این تبدیل فضاهای رنگی مختلف به یکدیگر.
اما اگر یک رنگ موجود در یک فضای رنگی، در فضای رنگی دیگر اصلا وجود نداشته باشد ، چه اتفاقی می افتد؟بر اساس تبدیل فضایی رنگها، در این حالت رنگ مورد نظر در فضای رنگی مقصد نمایش داده نخواهد شد.بعبارت دیگر اگر رنگ مورد نظر در فضای رنگی مقصد وجود نداشته باشد (Out Of Gamut)، نمی توان آن را به درستی تبدیل کرد.این نوع تبدیل رنگ ( که بنام Absolute Colorimetric معروف است) تنها هنگامی کاربرد دارد که رنگهای خارج از محدوده نداشته باشیم. مثلا رنگ (5,50,60) پرینتر ،معادل رنگ(1,45,30) در مانیتور است. اما رنگ سبز خالص پرینتر (0,100,0) در فضای رنگی مانیتور معادلی ندارد.
برای رفع این مشکل از نوعی تبدیل به نام Perceptual استفاده می شود. در این روش،با حفظ نسبت بین مقادیر 3 گانه یک رنگ، این 3 مقدار Shift داده میشوند تا در فضای رنگی مبدا جای بگیرند و چون چشم انسان میتواند خود را با این تغییر وفق دهد،نتیجه حاصله بسیار رضایتبخش خواهد بود.
قبل از ورود به مبحث روش عملی مدیریت رنگ، مروری میکنیم بر مطالب گفته شده:
1- وسائل مختلف دارای Gamut های مختلف هستند.
2- Gamut را میتوان به صورت یک فضای رنگی تجسم کرد.
3- فضاهای کاری مانند sRGB ، فضاهای رنگی مجازی هستند تا بتوان بدون ارجاع به دستگاه مبدا ، تصاویر را به درستی نمایش داد.
4- Profile ارتباط یک فضای رنگی را با چشم انسان بیان می کند.
5- اگر یک سیستم کامپیوتری (متشکل از سخت افزار ،نرم افزار ، مانیتور، پرینتر ،اسکنر ، دوربین دیجیتال ...) به درستی Profile شده باشد و نرم افزارها نیز بتوانند از این Profile ها استفاده کنند،آنگاه رنگهای نسبتا ثابتی را تجربه خواهیم کرد.
6- سیستمی که دارای شرایط فوق باشد، Color Managed System نامیده می شود.
7- چنین سیستمی برای تبدیل رنگها در فضاهای رنگی مختلف از تبدیل Absolute Colorimetric و یا Perceptual استفاده می کند که در اکثر اوقات روش دوم نتایج بهتری دارد.
8- تبدیل رنگها در موقع نمایش تصاویر یا چاپ آنها رخ می دهد.مثلا فتو شاپ برای نمایش یک تصویر در مانیتور، یک تبدیل رنگ از فضای sRGB یاAdobeRGB به فضای رنگی مانیتور انجام می دهد و در هنگام چاپ تبدیل به فضای رنگی پرینتر انجام خواهد شد.
9- در سیستمی که نرم افزارها قادر به درک پروفایلها نباشند، برخی از پروفایلهای مربوط به سخت افزارها نادرست باشد و یا اصلا وجود نداشته باشد و یا پروفایلها به درستی تنظیم نشده باشند، نمایش یا چاپ رنگها به درستی انجام نخواهد شد.(مگر به صورت اتفاقی).
روش عملی مدیریت رنگ
اگر از رنگهای مانیتورتان یا چاپ شده توسط پرینترتان راضی نیستید، دیگر صبر جائز نیست! همین حالا شروع کنید:
1- در مرحله اول باید Profileهای مربوط به تمام دستگاهای مختلف را داشته باشید.در اغلب موارد این Profile ها همراه با دستگاه مورد نظر ارائه می شود. می توانید این Profile ها را از سایت شرکت سازنده نیز دانلود کنید. در اینگونه موارد به دنبال اصطلاح ICC Profile باشید و توجه کنید که پسوند این فایلها .icc است. جالب است که اگر به سایت شرکت سازنده پرینترتان مراجعه نمایید،با چندین Profile برای چاپ در کاغذهای مختلف روبرو می شوید و این موضوع اهمیت تنظیم دقیق Profile ها را نشان می دهد.
2- Profile ها را نصب کنید:در ویندوز XP روی فایل Profile کلیک راست نمایید و گزینه Install Profile را انتخاب کنید. در سایر ویندوزها بایستی فایل مربوطه را در شاخه زیر در فولدر محل نصب ویندوز کپی کنید:
\System32\spool\drivers\colors\
3- پروفایل را با دستگاه مورد نظر مرتبط نمایید: در کنترل پانل، کنترل مربوط به دستگاه را بازکنید (مثلا Display برای مانیتور و Printer برای پرینتر) .سپس وارد قسمت Color Management آن شوید.گاهی این قسمت در زیر گروه Advanced است.آیا Profile شما به عنوان Profile تعریف شده دستگاه قرار گرفته است ؟اگر چنین نبود روی Add کلیک کنید و Profile صحیح را انتخاب و Set As Default نمایید.
4- دقت کنید که یک profile دو بار اعمال نشده باشد:فتو شاپ Profile را درک میکند.اگر در ویندوز یک پروفایل به پرینتر اعمال نمایید و سپس در فتو شاپ نیز همان پروفایل به پرینتر اعمال شود،تبدیل فضاهای رنگی به درستی انجام نخواهد شد.
حالا یک نرم افزار ویرایش تصویر که قادر به درک فضاهای رنگی است را اجراء نمایید.سپس یک تصویر با White Balance صحیح را در آن باز کنید و با پرینتر آنرا چاپ کنید. چنانچه عکس چاپ شده با آنچه شما در مانیتور می بینید و با آنچه از منظره واقعی آن به یاد دارید، نسبتا هماهنگ است ،می توانید کار را تمام شده فرض کنید.
در غیر این صورت متاسفانه! ناچارید که ادامه این نوشتار را مطالعه نمایید!!
تنظیم Profile مانیتور
تمام Profile ها را نصب کرده اید و عکس چاپ شده نیزخوب به نظر می آید اما با تصویر مانیتور هماهنگی ندارد. در این صورت مانیتور نیاز به تنظیم Profile (کالیبراسیون)دارد.
برای این کار میتوان از دستگاههای خاصی بنام Colorimetr یا Spyder استفاده کرد.
اما این دستگاهها گران قیمت هستند (حدود 300 دلار) و شاید برای افراد عادی چندان کاربرد نداشته باشند.
برای تنظیم Profileمانیتور می توانید از روشهای نرم افزاری استفاده کنید:
1- نرم افزار PraxiSoft WiziWYG را دانلود و نصب کنید.نسخه رایگان آن نیز برای مقصود ما کاملا کافی است.(البته نرم افزارهای دیگری نیز در این زمینه وجود دارند مانند:
اما نرم افزارPraxisoft نسخه رایگان دارد ، دارای قابلیت تنظیم پروفایل مانیتور ،اسکنر و پرینتر است و قادر به تولید فایل Profile نیزمی باشد.)
پس از نصب، کامپیوتر را restart نمایید.
2- با فاصله از مانیتور بنشینید و به تصویر زیر که یک الگوی آزمایش مانیتور است، نگاه کنید.(در PC به تصویر سمت چپ (گاما 2.2) و در MAC به تصویر سمت راست (گاما 1.8)) اگر تصویر به صورت یک رنگ یکنواخت خاکستری دیده میشود(بدون موج یا نوسان )،تنظیم Profileمانیتورتان درست است و گرنه مراحل بعد را انجام دهید.
آزمایش روند کار مدیریت رنگ
برای آزمایش درستی روند کار ، می توانید یک عکس با دوربین دیجیتال بگیرید و در مانیتور نگاه کنید و با پرینتر چاپ کنید.اما این روش در اکثر اوقات چندان دقیق نیست و عوامل جنبی مانند نوع نور محیط میتوانند در این فرآیند که با چشم انجام می شود ، تاثیر بگذارند. برای این منظور بهتر است که از روشهای استاندارد زیر استفاده شود.
1- یک موضوع رنگی پیدا کنید که دارای رنگهای اصلی با طیف مختلف بوده و نیز حاوی رنگهای شبیه پوست انسان باشد.برای رنگ پوست می توانید از دست خود یا دست دوستتان استفاده کنید.
2- در یک روز ابری و در فضای بیرون، White Balance دوربین را روی روز ابری تنظیم کنید و از موضوع انتخاب شده عکس بگیرید. اگر دوربین تان از فضای رنگی Adobe RGB پشتیبانی میکند میتوانید از آن استفاده نمایید. اما بهتر است همان فضایی را که همیشه استفاده میکنید در این آزمایش بکار ببرید.
3- در نرم افزاری که فضاهای رنگی را میشناسد یک چاپ از این عکس بگیرید.
4- تصویر چاپ شده را با موضوع رنگی مورد استفاده در فضای بیرون مقایسه کنید. اگر با یکدیگر مطابق بودند، میتوان گفت که Profile پرینتر شما صحیح است.
5- تصویر چاپ شده و موضوع مورد استفاده را با تصویر مانیتور مقایسه کنید.برای این کار بهتر است موضوع عکاسی را در کنار پنجره در داخل اتاق قرار دهید وآن را در نور روز ابری نگاه کنید. اگر تصویر چاپ شده ، موضوع و تصویر مانیتور با یکدیگر از لحاظ رنگ تطابق داشتند،سیستم شما از لحاظ رنگ به خوبی تنظیم شده است.
ب - آزمایش روند کاری با فیلم و اسکنر
1. مانند روش قبل موضوع رنگی مناسب را برای عکاسی انتخاب کنید.
2. در یک روز آفتابی و با یک فیلم مناسب برای نور روز (مانند Fuji Provia 100F ) ، در فضای بیرون از موضوع عکس بگیرید.پس از چاپ عکس ، آنرا با اسکنر و در همان فضای کاری که معمولا استفاده میکنید ( sRGB یا AdobeRGB ) اسکن نمایید.
3. در نرم افزار فتو شاپ ، از تصویرتان یک چاپ بگیرید.
4. تصویر چاپ شده را با عکس دوربین مقایسه کنید.اگر تطابق داشت ، حداقل Profile پرینتر و اسکنرتان صحیح است و گرنه باید Profile آنها را دوباره بررسی نمایید.(احتمالا Profile اسکنر مشکل دارد)
5. عکس دوربین را با تصویر مانیتور مقایسه نمایید.البته انتظار تطابق کامل را نداشته باشید و یک تطابق نسبی کافی است.در اینصورت می توان گفت که کل سیستم از لحاظ رنگ در وضعیت خوبی می باشد.
در زمینه مدیریت رنگ مطالب گفتنی بسیار زیادی وجود دارد.هدف ما در این نوشتار ارائه اطلاعات پایه و نیز راه حل عملی برای مدیریت رنگ بود که بعلت فراگیر شدن استفاده از دوربینهای دیجیتال ، بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده است. امیدواریم که در این زمینه برخی مسائل مبهم را ،هر چند اندک،روشن کرده باشیم .
اساس نظریه رنگهانویسنده: Nanette Staph
متن اصل این مقاله توسط دوست عزیز کامران خوشی برای ترجمه و استفاه در سایت در اختیار این جانب قرار گرفته است. ضمن تشکر فراوان از ایشان، خواندن این مطلب را به کسانی که به عکاسی به چشم یک علم و هنر نگاه می کنند توصیه می کنم. البته بحث رنگها در عکاسی مبحث پیچیده و مفصلی است که در غالب یک مقاله نمی گنجد. ولی اصول اولیه و سرخط های این مبحث در این مقاله به خوبی بیان شده است.
--------------
شناخت رنگها گامی ساده و ضروری برای ترکیب بندی بهتر در عکاسی است. عکاسی مطالعه نور است و نور رنگی است! بنابر این بهتر است که دمای رنگها، چرخه رنگ و کاربردهای آن در عکسهایتان را بهتر بشناسید.
چیزی که دانستن آن برای عکاسی که میخواهد این مقاله را بخواند ضروری است این است که بداند نظریه رنگها در نور با رنگهای نقاشی متفاوت است. رنگهای مرسوم اصلی که نقاشان و پرینترها از آن استفاده میکنند رنگهای قرمز، آبی و زرد میباشند. در حالی که در نور رنگهای اصلی قرمز، آبی و سبز میباشد. در نور با ترکیب مساوی این رنگها نور سفید بدست میآید، با ترکیب آبی و سبز رنگ فیروزهای داریم و ترکیب قرمز و سبز، زرد میشود. بنابر این در عکاسی بنفش، فیروزهای و زرد رنگهای طفیلی هستند. د راین مقاله نحوه تشکیل رنگها و خواص آنها به تفصیل بحث شده و به چرخه رنگی مرسوم در عکاسی اشاره شده است.
دمای رنگ
دمای رنگ با درجه کلوین بیان میشود و عبارتست از میزان حرارتی که باید به یک منبع جسم سیاه داده شود تا نوری با خواص طیفی مشابه با آن رنگ ساطع نماید.
برای توضیح این تعریف، رنگ فلز گداخته را در نظر بگیرید. وقتی یک تکه فولاد گداخته میشود، در ابتدا رنگ آن قرمز تیره میشود. وقتی که گرمتر شود، دارای رنگی بین آبی و سفید میشود. این پدیده رابطه بین دما و رنگ را نشان میدهد. با بالاتر رفتن دما رنگ فلز گداخته به آبی مایل به بنفش تبدیل شده و سرانجام اشعه ماوراء بنفش نامرئی ساطع میکند. وقتی قطعه فلز از منبع حرارت دور شود، رنگ آن زرد، سپس نارنجی و قرمز میشود.
مثالهایی از دمای رنگهای غیر نور روز:
نور شمع : 1500 کلوین
لامپ نئون 40 واتی: 2680 کلوین
لامپ نئون 200 واتی: 3000 کلوین
لامپ تنگستن: 3400 کلوین
نور لامپ گزنون: 5000-4500 کلوین
نور فلاش الکترونیکی: 5500-5600 کلوین
ولی به خاطر داشته باشید که دو منبع نور مختلف که دارای دمای رنگ مساوی هستند، لزوما دارای کیفیت بصری رنگ مشابه نیستند. دو منبع نور با رنگ مساوی نیز می توانند دارای کیفیت به شدت متفاوتی باشند.
نور خورشید
خورشید مانند یک جسم سیاه عمل میکند. نوری که خورشید تولید میکند باید از میان فضا و سپس اتمسفر زمین عبور کرده تا به سطح زمین برسد. بنابر این نور خورشید ترکیبی از نور مستقیم خورشید و نیز نور غیر مستقیم حاصل از پخش شدن و انعکاس نور توسط اتمسفر و ابرها میباشد. این پدیده باعث میشود که نور خورشید دارای دمای رنگ متفاوتی از 2000 کلوین تا 20000 کلوین شود. در جدول زیر دمای معمول نور روز در شرایط زمانی و آب و هوایی مختلف آورده شده است.
شرایط نور روز کمترین (K) بیشترین(K)
سایه (نور آسمان آبی) 12000 20000
سایه (نور هوای مهآلود) 7500 8400
نور خورشید نور آسمان صاف وسط روز 6000 6500
نور خورشید نور آسمان صاف صبح/عصر 5700 6200
نورخورشید نور آسمان مه آلود 5700 5900
فقط نور مستقیم خورشید وسط روز متوسط 5400
فقط نور مستقیم خورشید، عصر/صبح 4900 5600
نور خورشید 1 ساعت قبل غروب یا بعد طلوع 3200 3400
نور خورشید در غروب / طلوع 1900 2400
نور جذب شده
هنگامی که نور سفید روی جسمی میتابد، بخشی از نور جذب میشود. این جذب نور علت رنگی است که شما میبینید.
-اجسام شفاف (شیشه، آب،...) به علت اینکه اجازه میدهند تمام اشعه نور سفید از میان آنان عبور کند بی رنگ دیده میشوند.
-نور بازتابی از سطح اجسام کدر شامل رنگ آنهاست. اگر تمام طیفهای نور سفید توسط جسمی جذب شود، آن جسم سیاه به نظر میرسد. بر عکس، اگر تمام طیفهای نوری توسط جسمی بازتاب شود، آن جسم سفید دیده میشود.
چرخه رنگ
یک عامل اساسی در عکاسی توانایی رسیدن به رنگ و جلوه مورد نظر در عکسهاست. برای دستیابی به این هدف اطلاعات اولیه نظریه رنگها مورد نیاز است. چرخه رنگ نشان داده شده در اینجا این موضوع را نشان میدهد.
چرخه رنگ بر اساس رنگهای رنگین کمان تنظیم شده است: قرمز - نارنجی - زرد- سبز - آبی - بنفش. با قرار دادن این طیفها در حول یک دایره ترکیب جدید قرمز- بنفش رنگی را نتیجه میدهد که در رنگین کمان وجود ندارد، ولی در چرخه رنگی ما یافت میشود. با استفاده از این چرخه رنگ فهمیدن ارتباط بین رنگهای مختلف آسانتر میشود.
اجزاء چرخه رنگ
تمام رنگها از ترکیب سفید، سیاه و رنگهای اصلی ساخته شدهاند. چرخه رنگ ارتباط بین رنگها را تشریح میکند.
رنگهای اصلی
رنگهای اصلی (قرمز، زرد و آبی که با مثلث نشان داده شدهاند) رنگهای خالص بوده و از ترکیب هیچ رنگ دیگری به دست نمیآیند. اگر سه رنگ با هم مخلوط شوند نتیجه کار رنگ سیاه است.
رنگهای ثانویه
از ترکیب مساوی دو رنگ اصلی رنگهای ثانویه به دست میآید . نارنجی، سبز و بنفش رنگهای ثانویه هستند.
رنگهای مرتبه سوم
رنگهای قرمز-نارنجی، قرمز- بنفش، زرد- سبز، زرد- نارنجی، آبی- بنفش و آبی - سبز از رنگهای اصلی و ثانویه با هم ترکیب شده و رنگهای مرتبه سوم را تشکیل میدهند.
طرح و اثر رنگها
اکنون میخواهیم ببینیم این رنگها چگونه با هم مخلوط شده و اثر آنها بر تصویر نهایی چیست؟ از آنجا که تعداد حالات مختلف رنگی بسیار زیاد است، در لیست زیر فقط بخش کوچکی از حالات و اثرات مهم مربوط به رنگها شرح داده شده است.
مشابهت
در این طرح از رنگهای همسایه (نظیر قرمز، قرمز - نارنجی، و قرمز - بنفش) استفاده میشود.
نقاط قوت: این ترکیب از رنگها اثرات آرام بخش دارند و هنگامی که به طرحی جذاب و در عین حال بدون جسارت و تندی نیاز داریم از آنها استفاده میکنیم.
نقاط ضعف: با وجود رنگهای مشابه زیاد در کادر ایجاد تمرکز بیننده عکس به نواحی کلیدی تصویر مشکل میشود.
رنگهای متمم
عبارتند از رنگهایی که در دو سوی مخالف چرخه رنگ قرار دارند (مثل آبی و نارنجی). همانند رنگهای نقاشی وقتی متمم یک رنگ با آن ترکیب شود، باعث تمایل رنگ به خاکستری میشود و حالت نیمه خنثی ایجاد میکند. با اضافه شدن رنگ متمم بیشتر، مخلوط به خاکستری نزدیکتر میشود، تا جایی که دیگر از دو رنگ اولی چیزی دیده نمیشود.
نقاط قوت: با قرار دادن رنگهای مکمل در کنار هم، همدیگر را تقویت نموده و القای حس طراوت و اشتیاق مینمایند و در کنتراست شدید با یکدیگر واقع میشوند. رنگ مکمل باعث میشود که رنگ دیگر درخشانتر و شدیدتر به نظر برسد. رنگهای مکمل برای ایجاد عکسهای دارای استحکام و جنبش مفید میباشند.
نقاط ضعف: این رنگها ممکن است تمرکز بیننده عکس را از نقاط کلیدی عکس منحرف نمایند. رنگهای مکمل دارای طول موجهای بسیار متفاوتی بوده و در نتیجه اگر در عکس نزدیک به هم قرار گرفته باشند ممکن است باعث مشکل دید برای بیننده شوند و اعوجاج اپتیکی ایجاد نمایند.
سه تاییها
در این حالت سه رنگ با فاصله مشابه با هم در چرخه رنگ (مثل قرمز، زرد و آبی) در کنار هم قرار میگیرند.
نقاط قوت: این رنگها حس خوشحالی و لذت را القاء میکنند. این رنگها خصوصا برای سوژههای بی نظم که نقاط زیادی از تصویر دارای اطلاعات کلیدی است مناسب هستند.
نقاط ضعف: این رنگها ممکن است برهم زننده تمرکز باشند.
مکملهای مجزا
عبارتند از یک رنگ اصلی و دو رنگ مخالف مکمل واقع در دو طرف ضلع روبروی آن رنگ (مثل قرمز و زرد-سبز و آبی - سبز)
نقاط قوت: این رنگها ترکیبهای بسیار پرمحتوا و معنوی بوده و برای القای احساسات هنرمندانه بسیار مناسب میباشند.
نقاط ضعف: رنگهای مکمل مجزا دارای طول موجهای شدیدا متفاوتی بوده و در نتیجه اگر در عکس در نزدیکی هم قرار بگیرند باعث ایجاد مشکل احساس و اعوجاج اپتیکی برای بیننده شوند.
مسایل بالا بر اساس رنگهای نقاشی بیان شده است. ترکیب رنگ در نور، مثلا روی مانیتور کامپیوتر یا در پرینترهای رنگی، با رنگهای نقاشی متفاوت است. در این حالت رنگ مشکی از ترکیب رنگهای اصلی ایجاد میشود. پروسههای پرینت 4 رنگی و برنامههای کامپیوتری که برای ایجاد آنها استفاده میشود بر اساس رنگهای اصلی متفاوتی که شامل زرد، بنفش، فیروزهای و سیاه میباشد کار میکنند.
ابعاد رنگ
برای شناخت کامل رنگ علاوه بر شناخت چرخه رنگها باید درجه رنگ Hue، درجه اشباع رنگ Saturation و میزان رنگ Value نیز شناخته شود.
درجه رنگ Hue: درجه رنگ در واقع مشخصه ویژه یک رنگ (نظیرقرمز، زرد و آبی) میباشد. طول موجهای خاص یک طیف رنگی ترکیب دقیق رنگی آن را مشخص می کند. مثلا رنگ قرمز دارای اجزاء متفاوتی از رنگ قرمز-نارنجی است.
اشباعSaturation : اشباع رنگ که بنام شدت رنگ نیز شناخته میشود، به قوت یا ضعف، و پربودن یا شفافیت یک رنگ اطلاق میشود. وقتی گفته میشود که یک رنگ درخشان و پر است یعنی دارای اشباع و شدت بالا است. بر عکس هنگامی که یک رنگ ملایم و شفاف باشد دارای اشباع کم است.
میزان رنگ Value: همانند اثر اشباع، در عکاسی سیاه و سفید، روشنایی متناظر با مقدار طیفها است. با اضافه کردن سفیدی یا سیاهی، درجات مختلفی از روشنایی بدست میآید. با اضافه کردن سفیدی به یک رنگ، رنگی کمرنگ و روشن بدست میآید. با اضافه شدن سیاه به یک رنگ یک رنگ تیرهتر و سایهای از رنگ اولیه بدست میآید. اگر میزان سیاهی خیلی زیاد باشد، به رنگ بدست آمده رنگ تیره گفته میشود. عکسهای کم نور این رنگها را نشان میدهند. از طرف دیگر، با زیاد نور دیدن عکس، رنگها رنگ و رو رفته شده و سفیدی از حد اعتدال بیشتر میشود.
دمای رنگ
رنگها دارای مشخصهای بنام سردی یا گرمی هستند. رنگی که ما میبینیم حاصل طول موج نور منعکس شده از رنگ است. طیفهای قابل دیدن بین مادون قرمز (در انتهای طرف گرم) و فوق بنفش (در انتهای طرف سرد) قرار دارند.
رنگهای گرمنیمه قرمز چرخه رنگها به عنوان رنگهای گرم شناخته میشوند که شامل زرد- سبز و قرمز-بنفش میباشد.
نقاط قوت: این رنگها القاء کننده گرمی و راحتی هستند.
نقاط ضعف: رنگهای گرم زیادی در تصویر باعث تضعیف برجستگی که باید در تصویر وجود داشته باشد میشود.
رنگهای سرد
نیمه آبی چرخه رنگ به عنوان رنگهای سرد شناخته شده که شامل آبی-سبز و آبی - بنفش میباشد.
نقاط قوت: این رنگها آرام و راحت هستند. این رنگها ممکن است بصورت غیر صمیمی و بی تکلف و ساده دیده شوند و برای انتخاب به عنوان پس زمینه مناسب هستند.
نقاط ضعف: این رنگها احساس منفعلانه داشته و ممکن است برای تصاویر گرافیکی قوی مناسب نباشند.
کاربردهای عکاسی
برای انتخاب اجزاء عکاسی از سوژههای بیجان، استفاده از خواص ترکیب رنگهای فوق به شدت بر تصویر شما و عکس العمل ایجاد شده از آن تاثیر میگذارد. اما در مورد رنگ و نورپردازی وضعیت چگونه است؟ رنگ بر احساسات ما تاثیر میگذارد. دقیقا همانند طیفهای آبی رنگ سوژه که رنگهای سرد و راحتی هستند، نور آبی نیز همان فضا را بر عکس ایجاد مینماید.
نور طبیعی
در سایه (حتی در وسط روز)، دمای کلوین نور خیلی بالاست و در نتیجه رنگها به سمت انتهای آبی طیف رنگها سوق داده میشوند. همچنین سوژههای واقع در گوشههای تاریک، شکافها یا زیر یک درخت دارای طیفی از رنگ آبی میشوند. این اثر اگر بدرستی استفاده شود، میتواند خوشایند باشد. برای برطرف کردن طیف آبی روی عکس باید از فیلتری با رنگ متمم نظیر زرد استفاده نمود. نور ماه نیز طیفی آبی رنگ روی سوژهها بوجود میآورد. همینطور هر اثر نوری را میتوان با استفاده صحیح از فیلترها تشدید و یا تضعیف کرد.
نور طبیعی در طی روز تغییر میکند. نور درخشان خورشید رنگهایی غنی، درخشان و دقیق را نشان میدهد. تمام سوژهها با یک تراز از رنگهای دقیق دیده میشوند. بخار، مه یا غبار هوا بخاطر پخش کردن نور رنگها را ملایمتر میکنند. سوژهها ملایمتر و تقریبا روشنتر دیده میشوند. همینطور در طی یک روز نیمه ابری، طیفهای سرد نور باعث میشود که رنگ پوست همانند رنگ چینی به نظر برسد، بنابر این عیوب پوستی جزئی (مثل کک مک و جوش) در زیر این فیلتر طبیعی در عکس کمتر دیده میشوند.
در طی طلوع یا غروب خورشید، نور دارای رنگ قرمز، زرد و نارنجی است و این رنگها را به سوژههای عکس شما میتاباند. این رنگهای گرم همانطور که قبلا گفته شد احساس جذابیت و کشش بیشتری را ایجاد میکنند.
نورهای مصنوعی
بیشتر نورهای مصنوعی حالتی شبیه به نور سفید وسط روز ایجاد میکنند، ولی تفاوتهایی بین آنها وجود دارد:
تنگستن: این نوع لامپ به نظر میرسد که نور سفید ساطع میکند، ولی در واقع یک طیف زرد روی عکس دیده میشود.
فلورسانت: این نوع نور در بین نورهای مصنوعی تغییرات بیشتری در رنگ ایجاد مینماید. در بیشتر انواع یک طیف آبی/سبز در رنگ ایجاد نموده که نور زنندهای در عکس ایجاد میکند. اگر از هیچ فیلتر بهبود رنگی استفاده نشود، یک لایه سبز یا آبی در عکس ایجاد میشود.
نور جیوه: همانند نور لامپهای خیابان، ممکن است به نظر سفید بیاید. ولی ممکن است تصویر آبی /سبز به نظر بیاید.
فلاش الکترونیکی: برای ایجاد نورهای سفید طراحی شدهاند، اما انواع مختلف آن با هم متفاوتند. برای اطمینان از اینکه هیچ رنگی روی عکس اضافه نمیشود، بررسی کنید که نور تولیدی فلاش که در منوال ذکر شده 5500K باشد.
نور یکی از اجزاء اساسی عکاسی است که نباید هیچگاه فراموش شود. اما با اطلاع از احساسی که میخواهید بر عکس حاکم باشد و داشتن دانش ابتدایی در مورد رنگها، انتخابهای ممکن و تاثیر آنها روی ترکیب بندی عکس دارای ابزاری خواهید بود که عکس خود را به هنر تبدیل نمایید.